Władysławowo – port wielu funkcji (wywiad)

Port Władysławowo to najdalej wysunięty na północ Polski port.  Jego kształt nie zmienił się w sposób istotny od czasów budowy w 1938 r. Pierwsze osadnictwo miało miejsce w rejonie obecnego Władysławowa ponoć już w epoce kamienia łupanego. Jednak zapisane wzmianki o Wielkiej Wsi (Velaves) i okolicznych miejscowościach  pochodzą z XIII i XIV wieku. Przez lata miejscowi zależni byli od Krzyżaków. By chronić te tereny przed najazdem szwedzkim król Władysław IV polecił budowę fortu wojennego. W rejonie Wielkiej Wsi powstała w 1635 r twierdza, której nadano nazwę Władysławowo. 

Decyzją Traktatu Wersalskiego, po I wojnie światowej Wielka Wieś znalazła się w granicach Polski, w środku polskiego wybrzeża.  Z tutejszej przystani wypłynął w morze gen. Haller z towarzyszącymi osobami, dzień po zaślubinach z morzem, które miały miejsce w Pucku 10 lutego 1920 r. Miejscowość i okolice szybko stały się atrakcyjnym  miejscem odwiedzin i inwestorów. Miejscowi Kaszubi oprócz rybaczenia i rolnictwa, latem przeżywali najazd „letników’. Bowiem tereny te od lat zamieszkiwali Kaszubi, słowiańscy potomkowie wschodniej gałęzi dawnych Pomorzan. Tutejsi mieszkańcy, portu z prawdziwego zdarzenia doczekali się jednak dopiero pod koniec 20-lecia międzywojennego.

O działalności Portu Władysławowo i planach rozwojowych mówi Witold Wawrzonkoski, Prezes Zarządu „Szkuner” Sp. z.o.o w rozmowie z Markiem Grzybowskim z Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego. 

II Rzeczpospolita  zwróciła uwagę na Wielką Wieś i sąsiednie Hallerowo dość późno, bo w drugiej połowie lat 30. Ale przecież tutejsi Kaszubi byli aktywnymi rybakami, a okoliczne wsie i osady zaludniały się latem przybyszami z całej Polski. Kiedy powstał Port Władysławowo i jakie były jego parametry w chwili oddania do użytku? 

Zbudowany w latach 1936-1938  port zapewniał schronienie między dwoma falochronami.  Zachodni o długości 763 m chroni cały port o powierzchni 14,5 ha i osłania  falochron wschodni długości 320 m. W porcie zbudowano cztery pomosty. Przy trzech cumowali rybacy, a przy czwartym, największym, wyznaczono miejsca dla statków żeglugi przybrzeżnej i jachtów. Po II wojnie światowej port Władysławowo przechodził dynamiczny rozwój. Obok rybołówstwa i przetwórstwa rybnego oraz sezonowej turystyki rozwijała się tu produkcja stoczniowa. Od 1955 r. w porcie Władysławowo działa „Szkuner”, kiedyś przedsiębiorstwo państwowe, dzisiaj spółka zarządzająca portem i jego infrastrukturą. 

Więcej: https://www.gospodarkamorska.pl/wladyslawowo-port-wielu-funkcji-wywiad-57500